۱۳۸۹ مرداد ۱۲, سه‌شنبه

اقدام غیرمتعارف رئیس جمهور برزیل


در روزهای گذشته اقدام غیرمتعارف و نامعقول رئیس جمهور برزیل که از شرکای تجاری ایران نیز محسوب می شود موجی از بهت و حیرت را در میان تحلیل گران داخلی و خارجی بر انگیخت.

رئیس جمهور برزیل که از دوستان جمهوری اسلامی محسوب می شود با پیش کشیدن اعطای پناهندگی به یک زن محکوم به اعدام ایرانی نوعی سر درگمی را در بین تحلیلگران باعث شد.

معلوم نیست که این اقدام شخص اول اجرایی برزیل ربطی به فشارهای جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران دارد یانه؟ چندی پیش برزیل و ترکیه علی رغم فشارهای بین المللی تحت شرایطی خاص دست دوستی دولت کنونی کشورمان را فشردند و با مقامات ایرانی برای تبدیل سوخت هسته ای به توافقاتی مهم دست یافتند.

اکنون با فشارهای همه جانبه ی جهانی بر علیه جمهوری اسلامی ایران، این اقدام می تواند سر آغاز قطع همکاری علنی دولت برزیل باشد، هر چند تا کنون خبر جدیدی به روی سایت ها و خبرگزاریهای داخلی و خارجی نیامده است؛ اما پیش بینی می شود در روزهای آینده طرف برزیلی با پیش کشیدن موضوع حقوق بشر در ایران یکجانبه از همکاری با ایران سر باز زند.

البته این تنها یک گمانه زنی است که می تواند به تحقق نپیوندد و برزیل با پیش کشیدن دشواریهای رابطه با جمهوری اسلامی به باج خواهی علنی بپردازد که این مورد نیز محتمل به نظر می رسد.

در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران همواره عدم مداخله ی طرف خارجی در امور داخلی ایران مد نظر بود که با اتفاق اخیر، این مورد نیز به موارد دیگری که تاکنون برخلاف اصولمان شاهد بوده ایم اضافه شد. امیدواریم مقامات تصمیم گیرنده با اقدامی منطقی و اصولی پاسخی درخور به این اقدام نا صواب دولت برزیل داده تا در عرصه ی بین المللی از آبرو و کیان جمهوری اسلامی ایران دفاع کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر